Thursday, May 1, 2008

Jumaat yang basah....

..Tadi masa turun dari rumah nak ke kereta hujan mulai turun rintik2 halus...dan redup suasana di hari jumaat nan mulia....aku mcm biasa....masuk kereta letak notebook kat seat belakang...emm hari ni bwk hand beg baru...semalam baru beli kat SOGO (akhirnya dpt hbeg setelah mencari 2 minggu hehe)
Cam biasa akunya amalan start engine kereta tunggu dlm 5 minutes panaskan enjin baru gerak.....masa gerak kuar drpd Sri Tanjung hujan mulai melebat...tp taklah lebat sgt ....sampai kat jalan besar kat luar...tu jalan agak lenggang as expected lah ramai yg continue cuti sampai weekend.....tiba2 baru tekan minyak dlm 60km/j ntah malaun mana tiba2 memecut dr lane kanan....tiba2 masuk lane kiri depan aku terus nak masuk simpang....aku nyaris terbabas nak mengelakkan kereta toyota vios warna hitam tu...sempat aku honk 2x punya lah angin..tiba2 mulut ringan jek membebel....gila punya driver...naik darah aku seketika...nasib cepat cool...aku tanak org giler macam tu spoilkan mood aku pagi2...ari jumaat pulak tu....

..Masa berhenti kat trafic lite sebelum usj4 tu....aku terasa cam nak dgr ceramah agama...hati rindu...nak dgr nasihat2 yg baik utk muhasabah diri...so jari aku cepat2 tune kan siaran radio kereta ke selangor fm ..tp hampa...sbbnya yg berkumandang cuma lagu2...yg ntah hape2....pastu teringat kat KL FM ada tazkirah biasanya ari jumaat...apalagi cepat2 aku tune...alhamdulillah sedang elok tazkirah jumaat baru nak mula....tp lupe plak sapa nama ustaz tu...tajuk ceramah hari ni sgt menarik dan menyentuh hati aku...."AMAN DALAM KEMURKAAN ALLAH TAALA" ....tiba2 aku rasa takut sgt...takut pd Allah taala..dikala mendengar tajuk...tu...

..sambil dgr tu...tiba2...tadi...aku rasa berdosa menyumpah seranah kereta toyota vios tu...sepatutnye aku melafazkan alhamdulillah kerana Allah taala melindungi aku drpd terbabas ke bahu jalan...hmm insaf aku rasakan...mulut pun terus menyebut istighfar byk2...moga2 Allah taala mengampunkan aku...yg sentiasa lalai

...Dalam hujan nan rintik2 aku terus drive sambil dgr takzirah kat KLFM tu...so sikit sebanyak ilmu yg dpt aku kutip...ialah...dalam idup ini..ustaz kata kita akan sentiasa diuji oleh Allah taala...dan ujian itu akan datang dalam pelbagai bentuk dan rupa...kaya pun ujian, miskin pun ujian, senang hati ujian, susah hati ujian..warak pun ujian...jahil jugak ujian....pendek kata kita hamba akan senantiasa di uji oleh DIA yang maha kuasa...
paling insaf sekali bila ustaz kata...pengakhiran perjalanan idup kita ini sudah ditentukan oleh Allah...kadangkala...Allah berikan kita jalan kebaikan semasa idup dalam dunia...dan kita pun jadi org baik2...solat, beramal, berbuat baik...bersedekah pendek kata baik2 lah belaka....itupun ujian...ujian...utk Allah menguji sejauh mana kita tidak akan riak , ujud dan takabur dengan sifat2 baik kita...tu....dan..kalau ketentuan Allah utk kita...adalah tetap sebagai ahli neraka...maka diakhir perjalanan kita walaupun kita idup didunia menjadi org baik2....berbuat baik...tp dlm keadaan hati yg riak dan takbur..ujud dan berbangga diri dengan kebaikan yang dilakukan....maka neraka jugaklah kesudahannya...begitu jugalah kalau org yg Allah takdirkan kat dunia ni dia idup dlm kejahilan, kejahatan pendek kata asyik lah nak buat kejahatan...itupun sebenarnya ujian...ujian Allah terhadap org tu utk tgk sejauh mana die bersabar dgn ujian...dan adakah dia akan berusaha utk berubah dan bertaubat atas kejahatan dan kejahilannya...dan sekiranya diakhir perjalanan hidup dia ...dia bertaubat....dengan sesungguhnya....dan sekiranya juga Allah telah menetapkan ketentuan dia adalah sbg penghuni di syurga...maka...syurgalah pengakhirannya...Allah hu Akbar...

Ustaz juga tadi ada menyentuh mengenai persoalan....kenapa ada org solat tak tinggal..tetapi masih mendedahkan aurat yakni tidak memakai tudung ...ustaz kata...itulah antara org2 yg kusyuknya melaksanakan solat tetapi solat itu tidak dpt mendidik jiwanya...Allah hampir menangis aku mendengarkan...nya....SOLAT TIDAK DPT MENDIDIK JIWA....menangis aku mengenangkan betapa byknya lagi keburukan yg aku aku lakukan....betapa aku masih tidak boleh berhenti drpd mengumpat org....mengawal emosi marah...berburuk sangka pd org lain...Allah..ampunkan aku ya Allah atas kelemahan imanku...

dan..last but not least ustaz ada bagitahu...time ujan2..mcm tu antara time2 yg dimakbulkan doa apalagi dipagi jumaat yg mulia....apalagi aku pun cepat2 ambik peluang tu...dlm rasa sifat kehambaan kepada Allah taala aku berdoa semahu2nya kepada Allah taala....amin amin..semoga Allah sentiasa memberi aku hidayahNya...

kesimpulan yg dpt aku kutip utk renungan diri aku adalah...

- dalam hidup kita walau susah walau senang baik atau jahat semua itu ujian...jadi kita kena ingat Allah sentiasa walau dlm apa keadaan sekalipun...

- harta kita, rupe kita, suami kita, anak2 kita, kedudukan kita, pangkat kita pendek kata segala2nya adalah milik Allah, dengan izin DIA lah kita dpt semua benda tu so jgnlah nak sombong dan angkuh

- jangan riak, jgn takbur, jgn rasa diri lebih dr org lain, jgn buruk sangka dengan org...jgn mengumpat

- jgn rasa diri sendiri baik berbanding org lain....

- sentiasalah ingat pd Allah taala....dikala mendapat kekayaan, dikala diuji kesusahan pendek kata dlm setiap saat dan ketika lah kita kena ingat pd DIA ( Ya Allah mampukah hamba mu ini? )

- kesudahan hidup kita ini sudah ditentukan Allah taala...ahli syurga kah kita...ahli neraka kah kita? Allah sahajalah yg maha mengetahui....................




No comments: